Facebook’s News Accelerator-programma voor nieuwsuitgevers komt naar België

Een van de grote uitdagingen in de moderne nieuwsindustrie is de transformatie van een op print gebaseerd verdienmodel naar een digitale variant. Sociale media kunnen en willen nieuwsuitgevers hierbij ondersteunen, en daarom brengt Facebook een initiatief naar België dat al eerder succesvol is gebleken. Dit initiatief ondersteunt nieuwsuitgevers bij de transitie naar duurzame, digitale bedrijfsmodellen met nieuwe manieren om inkomsten te genereren.

Facebook Accelerator is een initiatief dat wordt gefinancierd en georganiseerd door het Facebook Journalism Project. Het programma loopt negen maanden. Drie daarvan worden besteed aan intensieve workshops en trainingen, waarin uitgevers met beroepsgenoten vanuit de hele regio ideeën uitwerken, ervaringen delen en van elkaar leren. Ook werken deelnemers samen met mentoren uit de media-industrie, die hen kunnen helpen bij het opzetten van projecten die relevant zijn voor hun eigen organisatie (en die los kunnen staan van Facebook). Om de ideeën in de praktijk te brengen, ontvangt elke deelnemer een subsidie van 60.000 US dollar.

“Een succesvolle overgang van print naar digitaal is belangrijk voor het voortbestaan van nieuwsmedia op de lange termijn. In België zien we, evenals in de rest van de wereld, al voorbeelden van media die zich succesvol hebben aangepast op digitaal niveau en zichzelf daarmee hebben hervormd tot een bedrijf dat goed aansluit op de hedendaagse internetmaatschappij. Het Accelerator-programma kan nog meer Belgische nieuwsuitgevers helpen om hun doelen te bereiken en de inkomsten uit hun digitale activiteiten te laten groeien.”

Guido Buelow, Head of News Partnership voor Facebook in Centraal-Europa

Het Facebook Accelerator-programma heeft sinds zijn start in 2018 veelbelovende resultaten opgeleverd en is waardevol gebleken voor deelnemende nieuwsuitgevers. Inmiddels hebben er wereldwijd 13 programma’s plaatsgevonden met rond de 175 deelnemende nieuwsuitgevers. Bij elkaar heeft dit bijna 60 miljoen dollar aan customer lifetime value opgeleverd, meer dan 200.000 betalende lezers en meer dan 2,5 miljoen nieuw geregistreerde lezers. Twee voorbeelden hiervan: het programma heeft de Duitse mediagroep Funke geholpen om het aantal betalende abonnees met 45 procent te verhogen ten opzichte van een eerder kwartaal. Ook heeft in Frankrijk de krant Paris-Normandie de kennis uit het programma gebruikt om zowel hun lezersaantallen als betalende abonnees te verhogen tijdens de verslaglegging van een grote lokale crisis.

In 2019 nam Bruno Durdu, chief digital officer bij de groep Rossel en Sudpresse in België deel aan het News Accelerator-programma in Frankrijk.

“De workshops en trainingssessies waren waardevol, en dat gold ook voor de toegang tot verschillende mentoren en coaches. Zij ondersteunden ons gedurende het hele programma en daarna met de implementatie van de ideeën die naar aanleiding van de bijeenkomsten waren ontstaan. We hebben nog steeds contact met veel van de Accelerator programma-leden om zakelijke uitdagingen te bespreken en elkaar te steunen. We zijn verheugd te zien dat Facebook dit programma nu ook in de Benelux aanbiedt.”

Bruno Durdu, chief digital officer bij de groep Rossel en Sudpresse in België

Facebook en het International Center for Journalists, onze partner bij de uitvoer van dit programma, nemen aanmeldingen in behandeling tot 12 maart 23:59 uur. Voorwaarden voor deelname zijn hier te vinden. Meer info en nieuws over het News Accelerator Program lees je hier.

Het Accelerator-programma

Het Accelerator-programma van het Facebook Journalism Project ondersteunt nieuwsuitgevers bij het ontwikkelen van duurzame bedrijven. Elke Accelerator wordt gefinancierd en georganiseerd door het Facebook Journalism Project, en bevat onder andere een drie maanden lange periode van actieve workshops geleid door ervaren professionals uit de nieuwsindustrie en subsidies die beschikbaar zijn gesteld door journalistieke non-profitorganisaties. De uitvoerend directeur van het Accelerator-programma is Tim Griggs, een onafhankelijk consultant/adviseur en voormalig leidinggevende bij de New York Times en de Texas Tribune.

Voor maandelijkse updates over het Accelerator-programma kun je je hier inschrijven.