Meta Connect 2023: de belangrijkste aankondigingen op een rij

Vandaag vond de 10de editie van Meta Connect plaats. Meta CEO & -oprichter Mark Zuckerberg onthulde onder meer de Meta Quest 3 en bijbehorende apps, gaf een update over de opmars van AI binnen Meta en kondigde aan dat er een nieuwe versie van de Ray-Ban Meta smartglasses naar ons land komt. Ook het veiligheidsluik rond AI kwam aan bod. Hier geven we je een overzicht van de belangrijkste updates.

Mixed Reality wordt mainstream met Meta Quest 3

Met Meta Quest 3 wordt momenteel 's werelds eerste mainstream headset gebouwd voor mixed reality. Het is ook meteen de krachtigste headset die Meta tot nog toe ontwikkelde, met dubbel zoveel grafische rekenkracht als de Quest 2. Meta Quest 3 is uniek in zijn soort: geen pc, geen console en geen batterij. Het begrijpt je fysieke ruimte, zodat je kunt spelen met de wereld om je heen. Met mixed reality kunnen de grenzen van je fysieke ruimte worden verlegd en kun je deel uitmaken van een veel grotere, grenzeloze wereld.

Meer info over Quest 3 is hier te vinden.

De Quest 3 is er vanaf €549.99 voor de 128GB-versie en wordt geleverd vanaf 10 oktober. Pre-orderen is hier mogelijk.

Content Is King: Games, Fitness, Entertainment, & Work op de Quest 3

Je kan de Meta Quest 3 nu al pre-orderen, maar wat ga je doen met die glimmende nieuwe headset als je hem op 10 oktober in handen krijgt? Gamen? Sporten? Werken? Quest 3 brengt al het bovenstaande samen. Er komen dit jaar meer dan 100 nieuwe en geüpgradede titels naar Quest 3, en veel daarvan zullen mixed reality (MR) bevatten. Omdat Quest 3 backwards-compatibel is, krijg je direct vanaf dag 1  toegang tot een enorme bibliotheek met meer dan 500 VR- en MR-ervaringen.

Heel wat mensen gebruiken Meta Quest al in het werkleven. Quest 3 gaat daarbij nog een stapje verder. Zo komt onder andere Microsoft 365 eind dit jaar naar Quest en wordt er werk gemaakt van een Quest For Business. Daarmee krijgen bedrijven een op maat gemaakt abonnement om VR en MR te integreren in hun werkomgeving.

Meer info over welke games en toepassingen naar Quest 3 komen is hier te vinden.

Meta AI: vooruitgang op het vlak van AI

Meta bouwt een eigen ‘Meta AI studio’, een nieuw platform vol AI-toepassingen. Een bètaversie van deze studio wordt de komende maanden in eerste instantie in de VS uitgerold. De Meta AI studio maakt het o.a. mogelijk om te communiceren met AI-persoonlijkheden in alle Meta-producten. Deze persoonlijkheden hebben profielen op Instagram en Facebook. Bovendien kan je met hen chatten in WhatsApp, Messenger en Instagram Direct. Daarnaast worden ze ook belichaamd als avatars in de metaverse. Deze AI-toepassing gebruikt een aangepast model gebaseerd op Llama 2-technologie.  Binnen het model komt er ook een functie om binnen enkele seconden, dankzij AI, gratis fotorealistische afbeeldingen van hoge kwaliteit te generen.

Enkele voorbeelden van de AI-persoonlijkheden zijn:

• Victor, een motiverende coach die je aanmoedigt om je doelen te bereiken
  • The Dungeon Master, die je meeneemt op een ouderwets luisteravontuur
  • Max, een souschef die je helpt om met de ingrediënten in je voorraadkast een recept te bedenken

Dit zijn nog maar een paar van de AI-persoonlijkheden die Meta tot nu toe heeft getraind. De komende weken verschijnt er nog een breed scala aan onderwerpen, waaronder gaming, filosofie, sport en mode.

Meer informatie over de AI-persoonlijkheden lees je hier.

Daarnaast gaat het bouwen en ontwikkelen van AI-technologieën gepaard met een grote verantwoordelijkheid op vele vlakken. Meer informatie over hoe Meta verantwoord omgaat met AI vind je hier.

Volgende generatie Ray-Ban x Meta smartglasses

In samenwerking met Essilor Luxottica lanceert Meta de volgende generatie Ray-Ban Meta smartglasses. Die smartglasses combineren de iconische stijl van Ray-Ban met de technologie van Meta die mensen toelaat om geconnecteerd te blijven terwijl ze nieuwe herinneringen maken. De bril is van de grond af opnieuw ontworpen, waarbij alle kernfuncties van de eerste generatie zijn verbeterd en nieuwe AI-opties zijn toegevoegd. De smartglasses zijn te koop vanaf €329 in verschillende Europese landen, waaronder België.

Meer info over alle nieuwe toepassingen van de bril is hier te vinden.

Extra Meta-nieuws vanop Connect:

Beeldmateriaal van alle aankondigingen is hier te vinden

Meta Belgium Public Relations