MolenGeek krijgt 700 VR headsets van Meta om 1.000 jongeren wakker te maken voor de metaverse

{Brussel, België, 2/12/22} - MolenGeek krijgt 700 Meta Quest 2 Virtual Reality headsets van Meta gedoneerd via het Meta Immersive Learning Programme. Dankzij deze donatie zal MolenGeek 1000 toekomstige virtuele creatievelingen activeren in 100 scholen, via hun hubs in België, Italië, Marokko en Nederland. De donatie verschaft de materiële middelen om de bestaande doelstellingen van MolenGeek uit te breiden met extended reality (XR)-technologie en zo jongeren op te leiden en warm te makenvoor een digitale toekomst. Daarbij wil MolenGeek in het bijzonder aandacht bestedenaan binnenschoolse interventies en hun opleidingsaanbod uitbreiden met XR-diensten.. De donatie ondersteunt de missie van MolenGeek om technologie toegankelijk te maken voor iedereen en laat de organisatie zijn reikwijdte uitbreiden om een nieuwe virtuele horizon te ontdekken: de metaverse.

De metaverse wordt het volgende hoofdstuk van het internet. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor augmented en virtual reality-technologieën om wereldwijde verbindingen meer ‘immersief’ te maken, wat o.a. betekent dat virtuele belevingen meer actief, innemend en rechtstreeks worden. . Als tech-ecosysteem met hoofdkwartier in Molenbeek,- een gemeente met 40% jeugdwerkloosheid - heeft MolenGeek bewezen hoe stimulerend digitale toegang voor jongeren kan zijn.  Meta wil dat positieve initiatief ondersteunen. De toestellen zullen jongeren helpen de mogelijkheden van VR te ontdekken, zowel als gebruiker als ontwikkelaar. Voor Ibrahim Ouassari (geboren in Molenbeek, CEO en medeoprichter van MolenGeek) is de metaverse een belangrijke kans om de samenleving in al haar diversiteit accuraat weer te geven.

"We zien de metaverse en extended reality-techologie als een manier voor onze gemeenschap om een toekomst te ontwerpen waarin ze willen deelnemen en slagen. Vaak zijn deze technologieën ontoegankelijk voor jongeren. We willen hen een zinvolle eerste kennismaking bieden met de mogelijkheden van XR en de toekomst die ze openen. De donatie van het Meta Immersive Learning Programme maakt dit plan mogelijk." - Ibrahim Ouassari, CEO van MolenGeek

Eerste Belgische investering

De steun voor MolenGeek maakt deel uit van het Meta Immersive Learning-programma. Met dit programma investeert Meta 150 miljoen dollar om de volgende generatie ‘creators’ aan te wakkeren en zichzelf te helpen ontwikkelen. Daarbij focust het op de creatie van “immersieve” ervaringen, ofwel ervaringen waar je helemaal in wordt ondergedompeld. Verder wil het programma de manier waarop we leren veranderen en de toegang tot leren via technologie vergroten. MolenGeek is de eerste Belgische organisatie die aan dit programma deelneemt. Ter gelegenheid van de officiële overhandiging van de 700 apparaten nodigde Meta ook 80 MolenGeek-studenten uit in zijn pop-up Innovation House in Brussel om hen met demonstraties te inspireren over de mogelijkheden die de metaverse te bieden heeft

“De weg naar de metaverse wordt niet door één bedrijf gecreëerd. Daarom werken we nauw samen met partners om een bloeiend AR/VR-ecosysteem te maken dat mogelijkheden ontsluit voor creators over de hele wereld.  Vanuit dat opzicht vinden we het dan ook belangrijk om deze nieuwe technologieën toegankelijk te maken voor iedereen, zowel om het te benutten als om het te helpen vormgeven. We zijn ervan overtuigd dat MolenGeek een prachtige organisatie is om dat doel te verwezenlijken." - Arno Lubrun, country director van Meta Benelux

******

​Over MolenGeek

MolenGeek is gelanceerd door lokale ondernemers. MolenGeek werkt met getalenteerde en gemotiveerde jongeren die momenteel werkloos zijn en vaak geen formele academische achtergrond hebben. Zij hebben bewezen dat wanneer zij toegang hebben tot een ondersteunende gemeenschap, leermiddelen en professionele mogelijkheden, deze jongeren succes kunnen boeken in de technologiesector. Via een unieke opleidingsmethodologie - die gericht is op groepsoefeningen, concrete voorbeelden en autonoom leren - opent MolenGeek deuren naar de technologiesector voor jongeren van alle achtergronden.

In de afgelopen 5 jaar heeft MolenGeek in zijn hoofdkwartier te Brussel een gemeenschap van duizenden actieve leden opgebouwd. Het incubatorprogramma heeft ongeveer 50 startups ondersteund bij de oprichting van hun bedrijven en hun groei. Sinds de start van de opleidingsprogramma's op lange termijn in 2017 heeft MolenGeek meer dan 1000 jongeren opgeleid, met meer dan 85% succesvolle plaatsingen in een baan, stage of verdere opleiding. Meer dan 800 mensen per jaar worden opgeleid in kortlopende trainingsprogramma's. Ruwweg meer dan 1000 mensen nemen jaarlijks deel aan evenementen in MolenGeek.

Meta Belgium Public Relations